Onze geschiedenis

De geschiedenis van JBC Nieuwerkerk

Jeu de Boules Club Nieuwerkerk aan den IJssel, ofwel JBC Nieuwerkerk, ontstond in 1989. Hoe dat is gegaan en wat het vervolg was, kunt u hier lezen. We beginnen met een afbeelding van het voorblad van het allereerste clubblad. Een naam was er nog niet voor deze eerste editie van december 1989. Dit werd later de Mikgraag, een graag gelezen en bekeken clubblad.                 2
Er verscheen een groot stuk in de krant over de oprichting. Een grote foto van oprichter en eerste voorzitter Theo de Vlaming werd daarbij geplaatst. Ook Ernst Harms en Johan Verduijn zijn op deze foto te vinden. Samen met Theo de Vlaming vormden zij het eerste bestuur van Jeu de Boules Club Nieuwerkerk. Bij de foto’s is het volledige kranten artikel te zien en nog te lezen, hopenlijk.

Zelfs toen werd er al gesproken over de mogelijkheid om binnen te kunnen spelen. Na 25 jaar (het werd echt wel hoog tijd) is het eindelijk zover. Door de jaren heen heeft de club verschillende voorzitters gehad. Theo de Vlaming was de eerste, Ernst Harms, Renze van Streun, Cees Hoogendoorn, Tanja van Dijk en sinds februari 2017 Wilco Dekker volgden in zijn voetsporen. Bij de start in december 1989 waren er reeds 35 enthousiaste leden.
Van het twaalfeneenhalf jarig jubileum en de overdracht van het voorzitterschap van Ernst Harms naar Renze van Streun is ook een krantenartikel bewaard gebleven.

Documenten behorende bij de historie van JBC Nieuwerkerk

2014j22ckvjbc1989krant 2014j22jbc2002krant  stukjejohan
Het allereerste clubtoernooi werd gespeeld op 25 november 1989. Dat was voordat de oprichting officieel rond was. Let wel, het is echt waar, dit allereerste toernooi werd gewonnen door het duo Corrie van de Herik en Niek Kruysifix. Beiden zijn nog steeds spelende leden van JBC-N. Arie Maaskant en Pierre Jongenelen waren tweede, Dirk van de Herik en H. de Ronde werden derde.
Mensen van het eerste uur die nog steeds spelend lid
zijn; Leen van der Hoek, Ernst Harms, Corrie van de Herik, Niek Kruisifix, Theo van Luik, Bram Meertens en Fien Vis. Ook mevrouw Sturus was toen al lid, haar man Pleun volgde kort daarna net als Adrie Bikker. Ook leden waar we helaas in de loop der tijd afscheid van hebben moeten nemen zijn van grote betekenis geweest voor het voortbestaan van JBC Nieuwerkerk. Het is niet te doen om ze allemaal te noemen maar toch moeten er een paar geëerd worden; Herman Kalkman, Dick van Gulik, Johan Verduijn, Henk Barten, Ad Pruyssers, Dirk van de Herik en Arie Maaskant. Zoals gezegd bestond de eerste ledenlijst uit 35 leden, de laatste jaren schommelt het ledental steeds tussen de 105 en 125 leden.
3
Met de vooruitzichten op een kant en klaar Boulôdrome is de verwachting dat het aantal leden zal groeien naar 140/150. Ook is er inmiddels een hechte vriendschapsband met De Toss uit Almelo. Daarmee worden uitwisselingstoernooien gespeeld die een weekend in beslag nemen. Om de beurt in Almelo of in Nieuwerkerk, inclusief overnachting op camping of in vakantiehuisjes. detoss
Het is verstandig om die documap goed te blijven volgen. Elk leuk of interressant item wat gevonden wordt, als het te maken heeft met JBC,  kunt u daar terugvinden. Zo staat er een stukje uit een Mikgraag van 1991 gescheven door Johan Verduijn, komisch en goed geschreven.4
Het stukje boven stond in de Mikgraag van december 1991. Toen waren de leden van JBC Nieuwerkerk al heel verstandige mensen. Dat blijkt wel uit deze quote van Nanny!